ВИЯВЛЕННЯ НАЙПОШИРЮВАНІШИХ ФЕЙКОВИХ НОВИН ПОБУДОВОЮ КЛАСТЕРІВ ЛЕЙДЕНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.977

Ключові слова:

фейк, глибоке навчання, захищені дані

Анотація

Сьогодні значним викликом є автоматичне розпізнавання фейкових новин, а також виявлення груп повідомлень, які поширюють недостовірний або маніпулятивний контент. Одним із ефективних інструментів для розв’язання такої задачі є метод кластеризації Лейдена. Алгоритм Лейдена належить до методів виділення спільнот у графах і дає змогу об’єднувати новини у групи за принципом їхньої внутрішньої схожості. Для аналізу новин попередньо формується набір характеристик кожного повідомлення: його текстове наповнення, семантичні ознаки, джерело поширення, час публікації та інші додаткові параметри. На основі цих даних створюється граф, у якому вершини відповідають окремим новинам, а ребра описують ступінь їхньої подібності. Метод Лейдена виконує послідовне об’єднання таких новин у кластери, забезпечуючи високу якість поділу завдяки покроковому вдосконаленню структури груп. Застосування кластерів Лейдена дає змогу виявляти скупчення повідомлень, які мають ознаки фейковості або координованого поширення. Як правило, такі групи характеризуються повторюваними фразами, однаковими текстовими шаблонами, прискореною динамікою розповсюдження та великою кількістю перехресних посилань між неавторитетними джерелами. Аналіз цих структур дозволяє виявляти цілеспрямовані інформаційні кампанії, мережі ботів та масові вкиди неправдивого контенту. Таким чином, метод кластерів Лейдена є ефективним підходом для узагальнення та групування новинних повідомлень, що значно підвищує точність розпізнавання фейкових новин. Його застосування у системах моніторингу медіапростору забезпечує більш глибокий аналіз інформаційних потоків і сприяє своєчасному виявленню дезінформації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Shivani, D. B. (2017). Techniques of Text Detection and Recognition: A Survey. International Journal of Emerging Research in Management &Technology (IJERMT), 83-87. DOI: 10.1109/TPAMI.2014.2366765

Pate, C. A. (2021). Asthma surveillance - United States, 2006–2018. MMWR. Surveillance Summaries, 70 (SS-5), 1–32. http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.ss7005a1

Ndidiamaka, A. F., & Awo, I. N. M. Creating social and political capital throughstrategic information and communication management in governance: A content analysis of federal government's information and communication managers'public communication from 2019–. Gregory University, 44.

Mohammed, N. (2023). Bangla Plagiarism checker using Machine Learning.

Hoy, N., & Koulouri, T. (2021). A systematic review on the detection of fake news articles. arXiv preprint arXiv:2110.11240. https://doi.org/10.48550/arXiv.2110.11240

Mishra, S., Sturm, B. L., & Dixon, S. (2017, October). Local interpretable model-agnostic explanations for music content analysis. In ISMIR (Vol. 53, pp. 537-543).

Olan, F., Jayawickrama, U., Arakpogun, E. O., Suklan, J., & Liu, S. (2024). Fake news on social media: the impact on society. Information Systems Frontiers 26(2), 443-458. https://doi.org/10.1007/s10796-022-10242-z

Bago, B., Rand, D. G., & Pennycook, G. (2020). Fake news, fast and slow: Deliberation reduces belief in false (but not true) news headlines. Journal of experimental psychology: general, 149(8), 1608.

Mendiguren, T., Pérez Dasilva, J., & Meso Ayerdi, K. (2020). Actitud ante las Fake News: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista de comunicación, 19(1), 171-184. http://dx.doi.org/10.26441/rc19.1-2020-a10.

Ross, A. S., & Rivers, D. J. (2018). Discursive deflection: Accusation of “fake news” and the spread of mis-and disinformation in the tweets of President Trump. Social media+ society. 4(2), 2056305118776010. https://doi.org/10.1177/20563051187760

Morgan, S. (2018). Fake news, disinformation, manipulation and online tactics to undermine democracy. Journal of cyber policy 3(1), 39-43. https://doi.org/ 10.1080/23738871.2018.1462395

Nelson, J. L., & Taneja, H. (2018). The small, disloyal fake news audience: The role of audience availability in fake news consumption. New media & society. 20(10), 3720-3737. https://doi.org/10.1177/14614448187587

Tajrian, M., Rahman, A., Kabir, M. A., & Islam, M. R. (2023). A review of methodologies for fake news analysis. IEEe Access. 11, 73879-73893. doi: 10.1109/ACCESS.2023.3294989.

Zhang, Y., Jin, R., & Zhou, Z. H. (2010). Understanding bag-of-words model: a statistical framework. International journal of machine learning and cybernetics. 1, 43-52. https://doi.org/10.1007/s13042-010-0001-0

Triyono, A., & Faqih, A. (2025). Implementation of the Naive Bayes Method in Sentiment Analysis of Spotify Application Reviews. Journal of Artificial Intelligence and Engineering Applications (JAIEA), 4(2), 1091-1097.

Yi, J., Xu, Z., Huang, T., & Yu, P. (2025). Challenges and Innovations in LLM-Powered Fake News Detection: A Synthesis of Approaches and Future Directions. arXiv preprint. https://doi.org/10.48550/arXiv.2502.00339

Amriza, R. N. S., Chou, T. C., & Ratnasari, W. (2025). Understanding the shifting nature of fake news research: Consumption, dissemination, and detection. Journal of the Association for Information Science and Technology. https://doi.org/10.1002/asi.24980

Hoy, N., & Koulouri, T. (2025). An exploration of features to improve the generalisability of fake news detection models. Expert Systems with Applications, 126949. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2025.126949

Öztürk, A. G., & Turan, M. (2024). Sentiment Analysis Using Machine Learning Methods on News Texts. International Journal of Engineering and Computer Science. https://doi.org/10.18535/ijecs/v13i11.4932.

Gadek, G., & Guélorget, P. (2020). An interpretable model to measure fakeness and emotion in news. Procedia Computer Science, 176, 78-87. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.08.009

Rahman, A., Zaman, S., Parvej, S., Shill, P. C., Salim, M. S., & Das, D. (2025). Fake News Detection: Exploring the Efficiency of Soft and Hard Voting Ensemble. Procedia Computer Science.

Vo, T. H., Felde, I., & Ninh, K. C. (2025). Fake News Detection System, based on CBOW and BERT. Acta Polytechnica Hungarica, 252, 748-757. https://doi.org/10.1016/j.procs.2025.01.035

Orebi, S. M., & Naser, A. M. (2025). Opinion Mining in Text Short by Using Word Embedding and Deep Learning. Journal of Applied Data Sciences. https://doi.org/10.47738/jads.v6i1.438

Chabukswar, A., Shenoy, P. D., & Venugopal, K. R. (2025). Detecting Misinformation in COVID-19 Content: A Machine Learning and Deep Learning Approach with Word Embeddings. SN Computer Science, 6(1), 1-18. DOI: 10.1109/ACCESS.2020.3022867

Nguyen, H. T., Duong, K. H., Pham, L. T. T., Bui, P. H. D., Thai-Nghe, N., & Dien, T. T. (2025). Inverted Index for Similar Document Detection: A Case Study at Can Tho University Journal of Science. SN Computer Science, 6(3), 216. DOI https://doi.org/10.1007/s42979-025-03707-w

Jiang, P. T., Zhang, C. B., Hou, Q., Cheng, M. M., & Wei, Y. (2021). Layercam: Exploring hierarchical class activation maps for localization. IEEE Transactions on Image Processing. 30, 5875-5888. DOI: 10.1109/TIP.2021.3089943

Downloads


Переглядів анотації: 47

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Чирун, Л., & Назаркевич, А. (2025). ВИЯВЛЕННЯ НАЙПОШИРЮВАНІШИХ ФЕЙКОВИХ НОВИН ПОБУДОВОЮ КЛАСТЕРІВ ЛЕЙДЕНА. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка», 2(30), 630–644. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2025.30.977